sobota, 16 grudnia 2023

Z... booka ...

... czyli z portalu społecznościowego na literę F. Mam tam konto, bo jakiś czas temu było mi potrzebne w celach zawodowych. Jest prawie puste, widoczność ograniczona do małej garstki znajomych. Czasem coś skomentuję. Raz mi się to zdarzyło na profilu niejakiej Kai Godek, w odwecie mnie zablokowała, choć wpis był wyważony i grzeczny, no ale przeciwny do głoszonych przez nią wtedy bzdur. Teraz zostałam zablokowana przez felietonistkę Manuelę Gretkowską. Jakiś czas temu próbowałam być jej fanką, bywałam na spotkaniach, nawet zaczęłam czytać jej książki, które niestety okazały się nudne (nie tylko dla mnie, portal LC pokazuje oceny za jej produkcje od 4,8, średnia niewiele ponad 5 (na 10 możliwych). Scenariusz do "Szamanki" też jej nie wyszedł, ocena 4,2 na 10 możliwych. Tak więc ta pani to bardziej celebrytka, niż pisarka i felietonistka, ale trzeba przyznać, że jej niepokora i wojujący feminizm bywał przydatny dla kobiecych ruchów społecznych i  bywało, że miewała dużo racji.  Pani G. w bardzo ostrych, wręcz wulgarnych i chamskich słowach napisała o mieszkańcach Strefy Gazy w kontekście toczącej się wojny z Izraelem. Był to wpis dość niesmaczny, zatem podzieliłam się uwagą nawiązująca w treści, że wojna ma dwóch uczestników oraz, że w izraelskich bombardowaniach Strefy Gazy od 7 października zginęło 3195 dzieci, a 33 zostały zabite na Zachodnim Brzegu Jordanu. Natomiast 29 dzieci zabili w Izraelu palestyńscy bojownicy. 3228:29 - mówi samo za siebie. Plus około 13000 dorosłych ze Strefy Gazy, z czego większość to kobiety. Napisałam też, że Hamas także morduje, co do tego nie ma wątpliwości. Jednak Armia Izraela przekazała, że spośród 105 żołnierzy, którzy zginęli od początku wojny z Hamasem, 13 straciło życie, kiedy inne izraelskie oddziały błędnie zidentyfikowały ich jako bojowników wroga. 

Oraz, że w analizowanych przez Save the Children strefach konfliktów w ponad 20 krajach świata zginęło łącznie w 2020 roku 2674, w 2021 roku - 2515, a w 2022 roku - 2985 dzieci. A Izrael zabił od października 3228 dzieci. I dodałam, że musimy być ostrożni i sprawiedliwi w ocenie sytuacji.

I za to mnie zablokowała:) Jestem dumna, że wkurzyłam odrobiną prawdy taką celebrytkę:) Jakby miała honor i uważała, że nie mam racji, to powinna mi odpowiedzieć, tak sądzę. Tchórzliwa kobita:)

Dodam też, że w swoim komentarzu nie użyłam ani jednego obraźliwego słowa i nie napisałam, po czyjej stronie stoję, bo tu nie ma wyboru - obie strony powinny przestać się mordować.

...i z szosy...

Powyższa sytuacja mnie rozśmieszyła, natomiast zszokował mnie dzisiejszy widok szosy. Myślałam, że jakiś wypadek się zdarzył, bo u wylotu drogi, którą szłam z psem zobaczyłam pojazdy. Ale nie ! To ukraińskie ciężarówki stały i po prawej i po lewej stronie od wylotu, jak okiem sięgnąć, po horyzont. Mieszkam w odległości osiemdziesięciu kilku kilometrów od granicy ukraińskiej i to była kolejka do odprawy. Ponad OSIEMDZIESIĄT KILOMETRÓW! W życiu czegoś podobnego nie widziałam. To pokłosie strajku polskich przewoźników. Pewnie orientujecie się, że chodzi o to, że UE zwolniła ukraińskie firmy transportowe z obowiązku posiadania licencji, przez co nastąpił wysyp nowych przewoźników ukraińskich korzystających z okazji zarobku, wożą towary na zlecenie nie tylko ukraińskich firm, ale także zachodnich, przez co transportowcy z Polski, Czech i Słowacji (Słowacy też blokują swoje przejścia) stracili swoje kontrakty i pracę. Sprawa jest złożona, nie będę się rozpisywać, natomiast o tym jaka to jest skala przewozów ukraińskich, przekonałam się patrząc na ten sznur ciężarówek. A to nie wszystko, bo kilka km dalej policja rozdziela ten sznur na inną trasę, bo kolejka sięga już Lublina, tak więc ile setek ciężarówek pojechało na Hrebenne, to nie wiem. 

 zdjęcie z dzisiejszych wiadomości w internecie

Mój dom stoi ok 500 m od szosy, z okien nie widzę, ale słyszę jak co raz kierowcy włączają sygnały dźwiękowe.  Nie wiem, co z tego będzie, bo taką kolejkę kilku tysięcy ciężarówek służby celne mogą obsłużyć w około dwa tygodnie, a nadal jadą następni. I będzie jeszcze gorzej, bo Ukraińcy zaczynają zjeżdżać ciężarówkami z Europy na święta, większość z  nich od zeszłego roku obchodzi je w takim terminie jak my, a nie dwa tygodnie później. Masakra, szkoda mi tych kierowców, ale szkoda mi tez naszych, którzy walczą o sprawiedliwe traktowanie biznesu i na granicy koczują już od dwóch miesięcy, teraz na śniegu i na mrozie. Praktycznie nie widzi się polskich ładunków jadących na Ukrainę, wyłącznie ukraińskie. Nieliczni kierowcy polskich ciężarówek czekający po stronie ukraińskiej na wjazd do Polski są obrzucani kamieniami, były przypadki podpalenia naczep, pobić. Protestujący po polskiej stronie podobno przepuszczają o każdej pełnej godzinie po cztery samochody w obu kierunkach. Pojazdy z żywnością świeżą, transporty humanitarne i wojskowe przepuszczane są na bieżąco. Jadą bez kolejki na Ukrainę kurczaki, banany, kwiaty i inne towary łatwopsujące się. 

Praktycznie teraz to już chyba nie ma ani jednego przejścia granicznego dokonującego bieżących odpraw, bo czytam, że i Korczowa stoi, Medyka też i Hrebenne też. No to może na Wigilię przyjdzie mi zaprosić jakiegoś ukraińskiego kierowcę:) A bardziej prawdopodobne, że ludzie z wsi pójdą z wigilią do nich na szosę. Trudno mi sobie wyobrazić ich wszystkich spędzających święta w szoferkach... co za masakra...


20 komentarzy:

  1. A to się p. G popisała , sądząc po felietonach sądziłam, ze ma więcej rozsądku. U Ciebie wciąż jeszcze tyle śniegu ???

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeszcze rano było tak jak na zdjęciach, teraz wieczorem trochę mniej, bo po południu się ociepliło i część zdążyła stopnieć . Jednak pobocza dróg i te miejsca gdzie był śnieg składowany podczas odśnieżania nadal białe.

      Usuń
  2. Internet ogółem wybiera sobie opinie. Np. Kiedy raz chciałam zamieścić na mapach Googla wyważoną i kulturalną opinię negatywną, zablokowano mi ten komentarz zaraz po opublikowaniu i poinformowano mnie, że został usunięty z powodu niewłaściwej formy użytej w opinii. A wiem doskonale, że forma była O.K.
    Poczytałam inne opinie. Dopuścili do światła dziennego wyłącznie te pozytywne, bo nie wierzę, że wszystkim ludziom w tym miejscu jednakowo się podobało.
    Z F jest tak samo. Prowadzę kilka stron dla firm, jeśli pozostawisz choć cień na dany temat albo nawet delikatny sarkazm w jakiejś sprawie, od razu Ci wysyłają ostrzeżenie, że robią weryfikację i jeśli nie skasujesz podejrzanej treści, to zablokują ci stronę.
    Uwierz mi, że nie ma czegoś takiego jak wolność słowa.

    Torturą nie jest sama wigilia w szoferkach, ale to, że w ogóle to się dzieje już tyle czasu i szansy na poprawę nie widać. To jest żenada.
    W sumie w tych dzisiejszych tirach szoferka to jak drugi dom, ale bez przesady.

    U mnie już po śniegu.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Każdy mając konto na jakimkolwiek portalu czy to Google czy FB czy inne dziadostwo może zarządzać komentarzami I jest to słuszne, ponieważ ludzie potrafią pisać obraźliwe treści uwłaczające wręcz godności. Natomiast jeżeli jest się osobą publiczną i prowadzi się otwarty profil i tam wyraża się swoje opinie, bardzo często kontrowersyjne, to chyba po to, żeby podjąć dyskusję. W takim przypadku blokowanie dyskutantów oraz usuwanie komentarzy to działalność prowadzącego kanał, w tym przypadku pani manueli, a nie anonimowego internetu. A to moim zdaniem świadczy o człowieku, negatywnie świadczy. Ale mniejsza z tą panią, to tylko taka ciekawostka.
      A sytuacja na granicy jest spowodowana przepisami unii europejskiej. Burmistrz Dorohuska rozpędził protest ale jego uczestniczy poszli do sądu i w piątek zapadła decyzja sądu że protest jest legalny, więc blokada nie zakończy się szybko. I na to nie pomoże żaden polski rząd dopóki Unia nie zmieni przepisów. A tym wyrokiem sądowym państwo polskie stanęło po stronie polskich przewoźników. Ofiarami tej sytuacji stali się kierowcy, zarówno polscy jak i ukraińscy. Kolejka tirów przez noc wcale się nie zmniejszyła. Policji mamy tutaj tyle co zastanów wojennego:)
      Gdyby to było lato, kierowcom byłoby ten czas lepiej znieść. Teraz zima i okres świąteczny wzmagają z pewnością uczucia oddalenia od rodziny i osamotnienia, w czasie kiedy rodziny do siebie się garną. Na to nie pomoże najlepiej wyposażona szoferka.

      Usuń
  3. Nie tylko na FB tak bywa, na blogach także, choć na blogach to przeważnie anonimowi dają upust swym frustracjom, wiadomo - anonimowo łatwiej. Każda wojna przynosi wielkie straty i rozpacz po obu stronach, tu nie mają zastosowania czarno-białe teorie. Jestem ciekawa, jak obecny rząd rozwiąże problem blokad, bo blokujący po krótkiej przerwie wracają...
    Nie mam konta na żadnym medium, tylko blogi prowadzę i czytam, a i tak spędzam sporo czasu w necie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Rząd sam nic nie zrobi, ponieważ to decyzją unii europejskiej zrezygnowano z obowiązku posiadania pozwoleń przez ukraińskie firmy transportowe. Rząd może jedynie pingować w unii o zmianę tego przepisu, ale jaki będzie efekt? Wiesz jakie są czasy, każda decyzja przeciwko Ukrainie podejmowana jest z wielką ostrożnością, szczególnie, że Ukraina aspiruje do unii. Ten przepis o zniesieniu obowiązku posiadania legalnych pozwoleń dla ukraińskich transportowców jest ważny do końca czerwca 24 roku, więc myślę, że podobna sytuacja jak teraz się dzieje, będzie trwała do końca tego okresu. Z tego też względu wydaje mi się, że latem będzie jeszcze gorzej, bo wszyscy będą chcieli usilnie wykonać jak najwięcej kursów byle jakimi ciężarówkami, byle jechała do przodu aby zarobić jak najwięcej. Poza tym ta sytuacja jest bardzo wygodna dla firm z Francji, z Niemiec, Włoch,ponieważ przewoźnikom ukraińskim płacą 30% mniej za usługi transportowe niż Polakom, Słowakom i Czechom.

      Usuń
  4. Tu impas, i tam impas, możemy tylko o tym czytac, nic nie poradzimy. Mam konto na fb, czasem mnie korci, żeby zabrac gdzies glos przeciwny, ale odpuszczam, zniechęcona tym hejtem, który się rozlewa w internecie. Panią Gretkowską próbowałam kiedyś czytać, ale nie, nie moje klimaty. Starzeję się wyraźnie, bo coraz częściej wybieram wygodę ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też się nie angażuję na żadnych facebookach, wystarczy, że czasem przeczytam komentarze i połowa z nich to są takie głupoty i napisane bez jakiejkolwiek wiedzy, że aż żal. A swoje komentarze to mogłabym policzyć na palcach jednej ręki :)

      Usuń
  5. Obie sytuacje sprowokowała wojna a w niej dwie strony i dwie racje związane z konfliktem , bierzemy stronę jedną lub drugą a najbardziej cierpią ludzie nie mający nic wspólnego okrucieństwami i dyskusyjnymi racjami barbarzyństwa a już na pewno największymi ofiarami takiej sytuacji są dzieci, Twoje wynurzenia, przemyślenia są jak najbardziej zrozumiałe i nie pozbawione racji, więc dziwi mnie reakcja pani Gretkowskiej, Szkoda mi i rodzin cierpiących w rejonie Gazy i tych i tamtych, przyznaję ,że dziwi mnie okrucieństwo żydowskich władz, zawsze myślę, że Ci którzy doświadczyli takich niewyobrażalnych okrucieństw w czasie holokaustu nie powinni stosować tak dyskusyjnych metod walki, druga strona uważana jest za ugrupowanie terrorystyczne więc trudno oczekiwać od nich, że będą stosowali metody walki z uwzględnieniem praw człowieka... jak z nimi walczyć, nie wiem ale na pewno nie kosztem życia niewinnych ludzi i dzieci.

    A problem na naszej granicy....mam nadzieje, że potrzebny jest kompromis i zrozumienie obu stron i mam nadzieję, że wkrótce się rozwiąże z pomocą UE...A pomysł na wigilię z ukraińskim tirowcem..szacun dla Ciebie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Od pewnego czasu w Izraelu doszły do głosu ruchy nacjonalistyczne i ortodoksyjne i po części takie a nie inne działania wojsk izraelskich też z tego wynikają. Ale prawda jest taka, że nie znamy prawdy:) jeśli zgłębić się w historię powstania państwa Izrael, to można by powiedzieć, że mieszkańcy Strefy Gazy mają rację. Ale niestety, hamas stosuje terroryzm i ma poparcie innych krajów również stosujących terroryzm, więc tym trudniej przyznać im rację.
      I jest tak jak piszesz, że najbardziej cierpią niewinni cywile. Bo przywódcy siedzą sobie wygodnie w garniturkach w ciepłych i jasnych gabinetach.

      Usuń
  6. Chyba nie chciałabym spotkać się z taką "celebrytką".
    Zastanawia mnie rozwój sytuacji z ukraińskimi ciężarówkami, w którą stronę pójdzie. Czy się dogadają, czy wręcz przeciwnie.
    Ta wigilia dla ukraińskich tirowców to wcale nie taki zły pomysł.
    Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzisiaj kolejka się zmniejszyła o jakieś 20 km. Już jej nie widzę, ale nadal to 60 km pojazdów ciężarowych. Już druga organizacja przystąpiła do protestu, czekają na deklaracje rządu Tuska wobec unijnych przepisów,jeśli je dostaną,odblokują granice. W sumie to nawet rozsądne. Może więc na święta kierowcy zjadą domów:)

      Usuń
  7. Pozdrawiam świątecznie i - mimo wszystko - niech świąteczny czas będzie mile spędzony wśród najbliższych 🎄⭐

    OdpowiedzUsuń
  8. Moc serdeczności i dobrych życzeń na Święta! Bądź zdrowa i szczęśliwa!🎄🎇🎁

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Odwzajemniam serdeczności, życząc zdrowia i uśmiechu;)

      Usuń
  9. Wszystkiego Dobrego Świątecznego! I nowych Nadziei na Nowy Rok!
    Uśmiecham się do Ciebie! :-))))))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję, i Ty baw się dobrze w świąteczny czas, ale i odpoczywaj w miłym towarzystwie i pogodnej atmosferze:)

      Usuń
  10. Witaj w pierwszym dniu zimy
    Może to dziwne, ale nie mam konta na portalu na F:)))
    A odpowiadając na Twoje słowa. Latem czasem bywam "dziewczyną" w kolorowej sukience, chociaż częściej w takiej spódnicy...
    Ciepłych Świąt Bożego Narodzenia i tylko pięknych i dobrych chwil w nadchodzącym Nowym Roku
    Pozdrawiam najdłuższym wieczorem w roku

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To nie jest dziwne, dziwne to są te osoby, co spędzają czas skrollując na FB:)
      Spokojnych świąt;)

      Usuń